Markalaşmanın Önemi
Bu yazımızda marka nedir, nasıl marka olunur sorularına yanıt vererek marka olmanın önemi hakkında kısa bir bilgilendirmede bulunacağız.
Marka bir işletmenin ürettiği veya ticaretini yaptığı malları ya da hizmetleri diğer işletmelerin ürettiği mal veya sunduğu hizmetlerden ayırt etmeye yarayan işarettir. Malları veya hizmetleri ayırt etmek için kullanılan ayırt edici kelimeler, harfler, rakamlar, çizimler, resimler, şekiller, renkler, logolar, etiketler veya bunların kombinasyonları marka olarak tescil edilebilir.
Markalar firmaların bizzat kendilerinin ve ürünlerinin rakiplerinden ayırt edilmesine ve tüketicilerin gözünde firmanın imaj ve şöhretinin oluşmasına katkıda bulunur. Dikkatle seçilen ve oluşturulan markanın değeri birçok şirket için kıymetli bir ticari varlıktır. Dolayısıyla, iyi bir imaj ve şöhreti olan bir markaya sahip olmak şirkete rekabet avantajı sağlar. Marka olmanın sağladığı avantajlardan biri de kullanım haklarının devredilebilir olması ve imtiyaz ücretleri alınması sebebiyle doğrudan mali kaynak sağlamasıdır.
Peki nasıl marka olunur? Öncelikli olarak daha önce hiçbir firma tarafından seçilmemiş olan bir marka belirlenmesi gerekir. Türk hukukunda, marka kullanabilmek için tescil ettirme zorunluluğu bulunmamakla birlikte, Sınai Mülkiyet Kanunu tarafından sağlanan özel korumanın marka sahibi lehine hükümler içermesi sebebiyle markanın sicile tescili önem taşır. Marka sicili Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tutulmaktadır. Marka tescil başvurusu, markayı adına tescil ettirmek isteyen kişi tarafından bizzat veya marka vekilleri aracılığıyla gerçekleştirilir. Tescil başvurusu kabul edilerek sicile tescil edilen marka, tescil başvurusu tarihinden itibaren 10 yıl süreyle korumadan yararlanır. Tescilsiz markalar ancak haksız rekabet hükümlerine göre korumadan yararlanacaktır.
Marka kullanmanın şirketlere sağladığı avantajları şöyle özetleyebiliriz; bir malın veya hizmetin kime ait olduğu ancak bu mal veya hizmetin sunumu sırasında kullanılacak bir marka ile anlaşılabilir. Böylece o malı alan veya hizmetten yararlanan kişiler malın veya hizmetin hangi işletmeye/kişiye ait olduğunu anlayabilirler, ona güvenerek malı alıp almamaya karar verebilirler. Markanın kaliteyi garanti fonksiyonu nedeniyle belirli bir markayı taşıyan mal veya hizmeti almak isteyen tüketiciler markanın sahibi olan işletmenin belirli bir kalitede mal veya hizmet sunduğu inancıyla bu mal veya hizmeti tercih edeceklerdir. Markanın reklam fonksiyonu da büyük öneme sahiptir. Bir ürünün veya hizmetin tüketicilere ulaşabilmesi için gerekli tanıtım faaliyetleri veya pazarlama stratejileri, marka üzerinden gerçekleştirilir.
Markalaşma önemlidir çünkü marka tüketiciler üzerinde bir izlenim oluşturur. Marka ile rakiplerinizden daha iyi bir seçim olduğuna ikna ederek rekabet etmenizi sağlar.